مطالعه ادبیات به روش دکتر علی عبدی

قبل از هر چیزباید بگم که برای مطالعه ادبیات دو روش اصلی وجود داره

یکی درس به درس و دیگری روش موضوعی

و توصیه من به شما عزیزان کنکوری  روش موضوعی با کمی تلفیق با روش  درس به درس هست

برای این روش شما باید شش بحث اصلی ادبیات یعنی قرابت معنایی، آرایه های ادبی، دستور زبان، لغت، املا، و   تاریخ ادبیات( که البته آخری در کتاب های نظام جدید خیلی کمرنگ شده و تعداد تست هاش هم از دوتا به یکی تقلیل پیدا کرده) رو به صورت جداگانه و از روی کتاب های موضوعی کار کنین. در عین حال از روند آزمون ها و کتاب درسی هم فاصله نگیرین

به این صورت که برای قرابت معنایی همان فصلی رو برای مطالعه انتخاب میکنین که مرتبطه با بودجه بندی آزمون. فرضا اگر درس مورد سوال زیرمجموعه ادب غنایی هست شما پس از خواندن متن کتاب،  ابیات پرتکرار ادب غنایی از کتاب موضوعی تون رو میخونین و تست هاش رو حل میکنین.

برای مباحث دستور زبان و لغت و املا هم مباحث مرتبط با کتاب درسی رو از روی کتاب موضوعیتون میخونین و تست هاش رو میزنین.و اما میرسیم به اصلی ترین دلیل موضوعی خوندن یعنی مبحث آرایه برای تسلط کامل رو این بخش شما اول باید روی تک آرایه ها به صورت جداگانه مسلط بشین و تست هاش رو بزنین و نکات حفظی بعضی آرایه ها مثل ایهام و ایهام تناسب و مجاز رو حتما یادداشت کنین و پس از اینکه روی تک آرایه ها مسلط شدین حالا باید برین و  تست های  ترکیبی آرایه رو کار کنین چون همون طور که میدونین در کنکور به ندرت از تک آرایه ها تست میاد و اغلب تست ترکیبی از آرایه ها طرح میشه.

در انتها هم میرسیم به معرفی منابع

کتاب های موضوعی نشر الگو( بجز لغت و املا!) ، هفت خوان خیلی سبز و موضوعی های نشر دریافت تالیف دکتر سبطی مخصوصا قرابت و لغت و املا توصیه میشوند

برای جمع بندی هم میتونین از کتاب موج آزمون نشر الگو استفاده کنین

در انتها هم لازمه بگم که یکی از کار هایی به شدت به دانش آموزان توصیه میکنم داشتن یه دفتر برای درس ادبیات هست تا نکات و سوالات شاخص( سوالاتی که تکراری نیستن و ایده های بکری پشتشون هست) رو توی اون یادداشت کنن که در دوران جمع بندی شدیدا به دردشون میخوره.

دیدگاهتان را بنویسید