مرور و تورق زنی

زنگ مشاوره

یکی از معضلات دانش آموزان در سال کنکور، فراموشی مطالب درسی است. که یکی از دلایل آن، نداشتن مرور صحیح و به موقع است.

? اهمیت مرور کردن

مرور تنها برای حفظ و نگهداری مطالب نیست بلکه در فهمیدن آن ها نیز بسیار موثر است. اگر خیلی باهوش هم باشید برای فهم یک موضوع نیاز به تکرار آن دارید. مرور موجب نگهداری و دسته بندی منظم مطالب در ذهن می شود و سرعت عمل و حضور ذهن در جلسه را بالا می برد .

? پدیده فراموشی

۲۴ ساعت پس از مطالعه بخشی از مطالب و پس از یک هفته بخش عمده ای از معلومات فراموش می شوند اما با مرور، زمانی که ذهن می خواهد مطالب را در خندق فراموشی هل بدهد
ما مطلب را می گیریم و آن را نگه می داریم .

فراموشی چگونه اتفاق می افتد؟

حافظه کوتاه مدت آن بخش از حافظه انسان است که اطلاعات را برای مدت کوتاهی در خود نگاه میدارد. یک عامل مهم فراموشی یا حذف اطلاعات از این حافظه، جانشینی یا جابه جایی مطالب جدید با مطالب قبلی است.
علت دیگر فراموشی اطلاعات از حافظه کوتاه مدت، حذف خودبەخودی آنها بر اثر گذشت زمان است. اگر اطلاعات وارد شده به این حافظه مورد پردازش قرار گیرند، به حافظه دراز مدت سپرده میشوند. حافظه دراز مدت، حافظه دائمی انسان است. وقتی اطلاعات به این حافظه وارد شوند، یادگیری کامل می شود. برای انتقال این مطالب به حافظه دراز مدت، علاوه بر مرور ذهنی، لازم است مطالب جدید را با مطالبی که قبلا آموخته شده اند ربط دهیم.

?چند نکته ی مهم در مرور:

? اول گل را بکارید و بعد به آن آب بدهید!
یعنی اینکه اول باید درس را خوب یاد بگیرید و بعد آن را مرور کنید.

? مرور باید با تمرکز در جای و زمان مناسب انجام شود.

⏰ مرور های اولیه زمان میگیرند چون در مراحل اول یادگیری و تعمیق مطالب هستید.
مرور های بعدی از پس از ایجاد تسلط، سریع تر انجام می گیرند.

? در هر مرور اشکالات و اشتباهات قبلی را کنترل و یادآوری کنید و تآکید شما بر روی قسمت های فراموش شده باشد.

? در هر مرحله از مرور سعی کنید به نکاتی دست یابید که در مراحل قبل متوجه ی آن نشده بودید.

?‍? مرور کردن چیزی فراتر از تکرار صرف است.
در هر مرحله از مرور کردن، سعی کنید از زاویه ای دیگر موضوع را ببینید.

? چند روش برای مرور

۱- مرور چشمی :

در آغاز تیتر اصلی هر صفحه را می بینید کتاب را میبندید و سپس برای خودتان به طور خلاصه وار شرح می دهید که در آن تیتر اصلی چه عناوینی فرعی و چه اشکال و یا نمودار هایی وجود دارد سپس کتاب را باز می کنید و بررسی می کنید تا چه حد درست عمل کرده اید.

۲- مرور تستی :

ابتدا از هر قسمت، به زدن تست نشان دار می پردازیم. با این روش می فهمیم کدام قسمت را بیش تر فراموش کرده ایم و آن ها را مطالعه می کنیم .

۳- مرور از طریق آموزش!

چیزی که یاد گرفته اید را به شخص دیگری آموزش بدهید. یکی از بهترین و قدرتمندترین راه ها برای به یادگیری و به خاطر سپاری مطالب در ذهن آموزش آن به شخص دیگر است. مطالبی که خوانده اید را برای همکلاسی یا دوستتان(یا حتی خودتان!) توضیح بدهید.

* این کار باعث می شود خیلی زود بخش هایی از مطلب را که متوجه نشده اید یا یاد نگرفته اید را شناسایی کنید.
* این کار اعتماد بنفس شما را افزایش می دهد و به شما می فهماند که مطلب را یاد گرفته اید.
* ممکن است طرف مقابل یا همان شاگردتان سوالاتی از شما بپرسد که پاسخ گفتن به آنها باعث درک عمیق تر و بیشتر مطلب برای شما شود.

? مرور کردن جزء جدانشدی موفقیت در کنکور است پس آن را جدی بگیرید. با مرور کردن، مطالب را در ذهن خود طبقه بندی کنید تا سرعت یادآوری آن افزایش یابد.