توصیه های میثم قلی پور در مورد تند خوانی

سلام خدمت شما کنکوری های عزیز . امیدوارم که حالتون خوب باشه . میخوام راجع به تندخوانی و استفاده درست از وقت در زمان مطالعه باهاتون صحبت کنم . میدونید که یکی از مهم ترین فاکتور ها برای شما در زمان کنکور استفاده درست از زمانه . چه در زمان مطالعه و چه در خود آزمون باید بتونیم از حداکثر سرعت خودمون استفاده کنیم که از زمان خودمون به طور کامل استفاده کنیم . این مورد خیلی نیاز به تمرین داره و مهارتیه که به راحتی بدست نمیاد و باید خیلی براش تلاش کنید. خب بریم راجع به تکنیک های تند خوانی صحبت کنیم :

۱_ مطالعه هدفدار :قبل از شروع مطالعه هدف خود را از مطالعه مشخص کنید. یعنی بدانید که برای مرور مطالعه می کنید یا اولین دفعه مطالعه شما است و می خواهید مطالب جدیدی یاد بگیرید .تفاوت این دو در این است که در هنگام مرور شما باید تمام نکات را بخوانید ولی در سری اول شما باید مطالب کلیدی و مهم را بخوانید و به حاشیه ها و توضیحات اضافه توجه نکنید.پس در سری اول مطالعه هرگز زمان خود را برای حفظ کردن مطالب و خواندن جزییات غیرمهم هدر ندهید و به جای آن به روی مفاهیم اصلی و یادگیری تمرکز کنید . (من خودم به شخصه تو مرور خیلی با دقت و ریز مطالب رو از روی خلاصه های خودم می خوندم و دیگه به کتاب مراجعه نمی کردم ، ولی خب در سری اول مطالعه درسنامه و کتاب رو حتما نگاه میکردم و نکات مهمش رو خلاصه میکردم . البته در درس های شیمی ، زیست و دینی منبع خلاصه نویسی خود کتاب هست . یعنی باید کتاب مرور بشه .) ?

۲_در هر درس گروه واژه ها و کلمات کلیدی را مشخص کنید تا در هنگام مطالعه به دنبال آنها نگردید. مثلا در دین و زندگی علت و معلول ها مهم هستند و می توانند نکات کلیدی را به ما بیاموزند و در زیست قید ها مهمند .البته نقش خلاصه خوب ، در نوشتن و انتخاب کلمات کلیدی خیلی زیاد است و در هنگام مرور خیلی به شما کمک خواهد کرد. ( برای اینکه بدونید کدوم کلمات کلیدی و مهم هستند توی هر فصل ، باید خیلی خوب تست بزنید و سعی کنید نوع نگاه طراحا به اون فصل رو متوجه بشید.) ???=?

۳_قبل از شروع مطالعه فهرست عناوین درس را مطالعه کنید. این کار به شما کمک می کند تا سریع تر مفهوم مورد نظر را متوجه شوید و دیدی کلی راجع به مفهوم ها پیدا کنید و روند یادگیری سریع تری داشته باشید. ( این زیرمجموعه مطالعه هدفداره ، یعنی اول بدونید که چی میخواید یادبگیرید که خیلی سریع تر پیداش کنید و یادش بگیرید . خیلی ها موقع خوندن درس اصطلاحا عشقی درس میخونن . هر چقدر که بتونن کتاب و درسنامه میخونن ، بعد هم هر چقدر حال کنن تست میزنن ، در صورتی که همه اینها باید منظم و هدفدار باشه تا سرعت و یادگیری به حداکثر برسه .) ???

۴_در هنگام مطالعه هرگز زمزمه نکنید زیرا باعث کاهش سرعت می شود. مغز شما هنگام دیدن سرعتی بسیار بیشتر از خواندن دارد.برای این کار باید بتوانید از تمام میدان دید خود استفاده کنید.یعنی نباید سر خود را حرکت دهید، بلکه باید چشم خود را بر روی متن حرکت دهید.( یعنی علاوه بر اینکه زمزمه نمیکنید ، سعی کنید خیلی هم خودتون رو تکون ندید و موقعیت خوبی نسبت به کتابی که دارید میخونید داشته باشید .) ?????

۵_از مکث کردن و باز گشتن هنگام خواندن بپرهیزید.اگر مطلبی را کاملا متوجه نشدید می توانید پس از مطالعه کامل بازگردید و آن را مطالعه کنید.برای کمک به این کار باید اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و با خود بگوئید که من این مطالب را یاد گرفته ام و نیاز به بازگشت ندارم.( این مورد اسمش وسواس مطالعاتیه که یکی از دلایل اصلی کند خوانیه . اصلا نباید موقع خوندن مطالب وسواس داشته باشید و فقط هدفتون یادگیری باشه . معمولا اونایی که درس رو حفظی میخونن خیلی وسواس دارن ، سعی کنید به جای حفظی خوندن مفهومی بخونید . خود من هم از ابتدا وسواس داشتم ولی با تمرین سعی کردم وسواس خودم رو برطرف کنم) ??

۶_با درس های خود انس بگیرید‌.هر چه قدر اصطلاحات درس برای شما آشناتر باشند سرعت شما بیشتر خواهد بود.با این کار شما مطالب مهم هر درس را بهتر می شناسید و می توانید از روی توضیحات کم اهمیت بپرید.در یک کلمه عاشق درس هاتون باشید.❤️?

۷_دید سرگردان نداشته باشید.وقتی متن را می خوانید ، هی به عقب و جلو نپرید و تمرکز خود را روی یادگیری بگذارید. 0 ( جدای از وسواس که باعث عقب برگشتن میشه ، سر به هوا بودن توی مطالعه هم از سرع ما کم میکنه . اگه مطالعه هدفمند باشه اصلا اجازه سر به هوا بودن رو به ما نمیده . حتما باید روی درس متمرکز باشید و اصلا حواستون رو با چیزای دیگه پرت نکنید. ) ??

۸_عادت کنید به جای درک کلمه ها ، گروه کلمات را درک کنید. هر جمله معمولا دو یا سه کلمه کلیدی دارد که مفهوم را می رسانند و باقی کلمات برای پشتیبانی آنها هستند و مفهوم خاصی ندارند.مثلا وقتی می گوییم 《عدد اتمی عناصر مختلف جدول تناوبی ، برای هر عنصر ثابت است و تغییر نمی کند》فقط دو واژه (عدد اتمی و ثابت) کلمات کلیدی این جمله هستند و باقی کلمات برای رساندن مفهوم این دو واژه در جمله قرار گرفته اند. ( یعنی همون مفهومی خوندن . مفهوم جملات رو درک کنید ، حفظشون نکنید.)

۹_ داشتن تمرکز و حفظ آن نیز از مهم ترین نکات افزایش سرعت است . نکات افزایش تمرکز را نیز خیلی زود به شما عزیزان تقدیم خواهیم کرد.

با آرزوی موفقیت برای شما دوستان عزیز?