خیلی از شما شاید به این مشکل بر خورده باشید که ساعت های طولانی رو صرف خوندن زیست شناسی کرده باشید ولی در نهایت تسلط دلخواه رو بدست نیاورده باشید.  Lخب مشکل کجاست ؟

شما ؟(اسمتون رو میگید ؟!نه عزیز !منظورم اینه که مشکل از نحوه ی مطالعه ی شماست آیا ؟)

منبع ؟نبود منبع آموزشی؟

یا شاید در شایعترین حالت،اهمیت لازم رو به قسمت های مهم ندادید و نمیدونستید کجای کتاب مهمتر و کجا سوال خیز تره و توی دوره ها باید به کجاها دقت بیشتری داشته باشید.

خب چطور بفهمیم این موارد رعایت میشن یا نه ؟؟؟

اول درست می خوانیم ! بعدااااا موقع آزمون گرفتن از خودمون می فهمیم !

کلیات این روندی که میگم رو رعایت کنید ،نه تنها برای زیست بلکه تمام دروستون از این به بعد ، حتی دانشگاه ……….

خب بریم سراغ اصل مطلب!

برخلاف اصول مناجات در آثار مولانا که می فرماید هیچ ترتیب و آدابی مجو هر چه می خواهد مخ تنگت بخون.در مطالعه ی کنکور از اونجایی که با هدف یک کار دنیوی صورت می گیره باید ترتیب و آداب رو بجویید ،که خب وقتی الان اینجایید یعنی دارید می جویید!

و اما ترتیب …

در ترتیب زیر فاکتور هایی که گفتم در نظر گرفته شده ،با دقت بخونید و رعایت کنید:

1.پیش خوانی ،اینجا بیشتر عکسای کتابو ببینید ،تیتر ها رو بخونید و سعی کنید دید کلی به اجزای کتاب پیدا کنید و بدونید هر مطلب قراره در چه سر فصل هایی برای شما بحث بشه .این کار برای دانش آموزانی که هنوز کلاس نرفتن خیلی مفیده اما برای افرادی مثل فارغ التحصیلان بیشتر برای آمادگی ذهنی برای شروع مطالعه انجام میشه ؛منبع در این مرحله میتونه یه درسنامه ی خوب باشه ،حالا هر درسنامه ای که باهاش راحت ترید ولی ترجیحاً کتاب درسی.

  1. مطالعه سریع کتاب و علامت گذاری قسمت های مهم و نکته دار با مداد .تاکید می کنم قسمت هایی که به نظر مهم بودن و نکته دار بودن ،یعنی جاهایی که کل فصل برای فهموندن همون مطلب چیده شدن و اغلب نویسنده در حال نتیجه گیری از مقدمات قبلیه ،اینجا ها رو با مداد ،خیلی تمیز مشخص کنید (نه اینکه فقط باهاش سیبیل بکشید!)سرعت مطالعه در این مرحله نباید خیلی زیاد باشه که نفهمید چی خوندید و نه باید خیلی وسواسی عمل کنید و هر متن رو سه چهار بار بخونیدید………

  2. تست های سطح الف یا خط به خط کتب تست سطح بندی شده

  3. خوندن و تحلیل جواب تست ها بلافاصله بعد از پاسخ دهی حتی در صورت درست بودن جواب! که اینکار جاهای مهم و سوال خیز کتاب و قسمت هایی که خوب مطالعه نشدن رو مشخص کرده و پوشش هم میده (هم درد هم درمان!). در واقع ما خونده ها رو تثبیت کردیم و جزییاتش رو دوره کردیم و نخونده ها رو مشخص و مطالعه !و از اون مهمتر مطالب حداقل دو بار تا الان دوره شدن و تست هم زدیم . در این مرحله بر میگردیم سراغ کتاب قسمت های خونده نشده رو مشخص می کنیم ،اما اینبار با یه مارکر مثلاً سبز یا زرد ……. نکاتی که توی سوالات بدست آوردیم ولی توی کتاب نیست رو به متن اضافه میکنیم یا روی برگه می نویسیم و به اون قسمت می چسبونیم و قسمت هایی که ازشون سوال اومده بود ولی غلط داشتیم هم مشخص می کنیم .(البته این نکات باید معدود باشن. اگه یه لیست نکته دارید بذارید داخل درسنامه ها و تست ها بمونن و علامت گذاریشون کنید،و با منتقل کردنشون توی کتاب وقت خودتون رو نگیرید.)

  4. معمولاً روز بعد یا تایم مطالعاتی بعدی این مرحله شروع میشه ! مرور علامت گذاری ها ،تکمیل نویسی ها و نکات کتاب

  5. تست های سطح ب یا تست های سخت تر

  6. تحلیل پاسخ ،دوباره تکمیل نویسی و ارزش گذاری تست و متن کتاب ،اینبار با مارکر صورتی یا نارنجی !

8 . مرور تست ها و تکمیل نویسی نهایی کتاب

9.هر بار بر اساس اشتباهات گذشته کتاب رو علامت گذاری و تکمیل نویسی می کنید.

به این شکل شما کتاب رو از دید حداقل دو طراح بررسی کردین و نکات مهم رو یادداشت کردین پس یه منبع تکمیل دارید که در سه سطح آسون (مداد) متوسط(مارکر سبز) و سخت (مارکر صورتی ) متناسب با خود خود خود شما ! طبقه بندی شده که در کنار ارزش گذاری تست ها راه رو برای مرور هموار میکنه ، چون هر وقت بیایید سراغ اون درس دقیقاً می دونید کجاها رو مشکل دارید و تست هایی که اشتباه دارید مربوط به کدوم قسمت ها میشن و خب خیلی راحت میرید سراغ همون بخش و …

به همین راحتی با رعایت اصول مطالعه میشه به دروس مهم مسلط شد. واقعاً به همین راحتی.

دیدگاهتان را بنویسید